Ahad, 23 Ogos 2009

Aku Dan Bulan PuaSa

Salam & salam sejahtera... Selamat Berpuasa Semua...

"alangkah beruntungnye kita, sihat dan mampu menunaikan tgjwb utk berpuasa...kan..kan"

Hari nie aku balik kampung...balik kuala pilah,N9... kampung abah...

Bulan puasa byk kenangan buat aku, dulu masa umur 6 taun, baju raya aku terbakar malam raya, masa orang kampung datang, buat takbir rumah ke rumah... sampai melecur kulit dan parut pun ada lagi sampai sekarang...mak aku menangis... peluk aku . abah kendong aku bawak g klinik kat kampung... puncanya.. abang aku bakar meriam buluh masa aku tengah lari2 main munga api...

Tahun2004, bulan puasa juga, Mak yang paling aku cinta,sayang dan kasih kembali menemui Maha Pencipta... lagi beberapa hari nak raya... masa 2 raya mcm x raya... kami x sambut apa pun...abah berkurung dalam bilik... aku tahu abah menangis...

Sekarang, aku balik kampung,.. yang tinggal abah.. abang,kakak dan anak buah ku yang seramai 18 orang termasuk 2 di dalam perut kakak2 ku... besarnye family...best...tapi kita nie manusia, sering ada rasa sayu, sedih, gembira, pilu dan rindu....

Masa aku bawak kete nak balik kampung semalam, niat aku nak g ziarah kubur Mak, rindu kan mak, dulu tiap kali aku balik, mak akan tunggu aku kat depan rumah, aku memang manja, tidur pun dengan mak... makan bersuap, tidur kat peha, x cakap pun mak akan masak apa yang anak2 dia suka... tapi itu dulu.....

Bila sampai kampung, semua berbeza, tapi aku tetap gembira ada Abah yang x pernah jentik aku dari lahir sampai sekarang... abah selalu tegur... x pun abah akan cakap elok2 walaupun berbisa kat telingga kami semua......tapi kekosangan hati tetap ada... aku bersyukur ada Abah, dia x pernah fikir nak cari penganti Mak, walaupun kami paksa... dia kata "kucing Abah kan dah ado" Puteh ado, kelabu ado, Hitam ado... x payah kau risau dah...pandailah den jago diri... kalau mato den pojam pun... den ingat Omak kau jo" aku dgn adik beradik terkedu bila Abah cakap mcm 2... jadi kami x pernah tanya abah pasal penganti Mak... Aku tahu abah sunyi, dok sorang kat kampung...

Malam nie, lepas berbuka dgn Abah, abang & kakak,.. aku gerak balik KL, esok aku kerja...
bila sampai rumah aku terfikir nak kata sesuatu " buat kawan2" baliklah kampung selagi Mak Ayah kita ada... sibuk mana pun kita gilah balik, sebab bila salah seorang atau kedua2nya tiada..x ada makna hidup kita.. nak nyesal pun x guna...kasih sayang mak abah kita x boleh beli kat pasaraya, x boleh cari kat puncak gunung manapun, x boleh carik kalau kita selam sedalam mana pun...baliklah...

Apa pun aku bangga ada masih ada keluarga yang sentiasa jadi tulang belakang aku, buruk aku mereka terima... susah senang aku mereka tanggung bersama.... bangun jatuh aku mereka tetap ada.. x pernah sisih dan tinggalkan aku sendiri.. Terima Kasih Allah beri aku sebuah keluarga yang cukup bahagia...............

Buat semua, aku mintak maaf, x tau kenapa hati aku tiba2 sedih... apapun aku mintak maaf banyak2 atas segala kekasaran dan kesalahan aku selama ini... Selamat Berpuasa!!!

1 ulasan: