Khamis, 20 Ogos 2009

Aku dan Pulau Kapas

salam untuk semua...

Aku dan Pulau Kapas.14/08/09 - 19/08/09

Pulau Kapas bukan asing bagiku... dah berkali2 aku pergi tapi kali ini berbeza dari selalu.. entahlah bila dah tua belajar bagai satu rahmat buat otakku yang berkarat.
kali ini lambaian pulau kapas menanti aku kembali.. hadir bukan untuk enjoy2..tapi menimba ilmu dan pengalaman baru dalam hidupku...
hari yang dinanti hadir, kujejakkan kaki dipulau kapas yang pasirnya satu ketika dulu mcm kapas bukan mcm sekarang nie... penuh dgn karang mati,polution ma...dulu chalet x banyak sekarang jangan kata...pergh!!! x tau nak kata... sayangnye pulau nie di negara MALAYSIA tapi tanah jadi milik orang asing.
PDRM-PLK
itulah nama group aku... semua dah keje dah tua bangka... tapi alhamdulillah, semangat dan hati x tua... adik2 digree ada... rasa kita dilayan sama rata. aku rasa aku yang paling pelik tapi aku peduli ape.. nak kata..katalah.. hadir aku nak menuntut ilmu yang aku sendiri x pernah dapat dari sapa2 kecuali pensyarah aku dan team dia yang hadir kat pulau kapas nie. Memang bohong kalau kata kita x sombong, iyelah pernah kerja ada pengalaman didada, tapi bila direnung dan digali barulah tahu, yang muda x semestinya x tau apa, ilmu mereka didada lagi hebat dari kita..respect ma... aku pun x ada ilmu mcm diorang...blh baca compas selamber je, kalau aku terkial2, bab mcm nie aku lemah, kurang cerdik sikit tapi kalau bab nak suruh berlari ke, berenang ke, memanjat ke, berkayak ke aku on jek...
instructor
yang nie aku suspek sikit, mula2 jejak dah kena sound trouble suruh pakai seluar panjang.. nasib baik badan dia besar, aku kecik... ikut je.. kene jemur di lembayung tengahari..aku terima..polis x leh panas itu bengong namenye... bila aku tgok sorang2 instructor 2 kira mcm nak buat hidangan tengahari dikala perut ku kelaparan...tapi bila dah bersama dan tengok senyuman happy aku rasa... apa salahnye kita hormat dia walaupun muda,.. aku jadi rajin sikit walaupun aku nie pemalas dan jenis x ambik port....bkn port kelang or portdickson... hahaha happy dapat lari dari kotaraya dan kerja yang x henti2 mcm kete kat jalanraya kl-shah alam...
instructor semua sporting ma, cun ape... cik farah...cik mazlin...wahai intan terpilih... thank ajar aku erti hidup diluar kepolisian dan protokol yang membosankan...
kawan2
Semua kawan2 x kira dari kelas aku, PJJ, Adik2 degree, semua jadi kawan, semua ada peranan dan watak masing2... watak yang dah lama disimpan terhasil di pulau ini...hebatkan? bagi aku sebagai manusia kita nie serba kekurangan dan ada kelebihan masing2... ada bwk watak emak, ada watak ibu mertua ku, ada watak tukang masak dan watak2 yang diberi oleh Allah SWT telah dijayakan dengan jayanya... hikmah dan nikmat ada dimana2... bagi aku tanpa kawan aku x hidup... tapi dalam menilai kawan, aku hanya pandai mendiamkan diri coz aku tahu aku pun hamba Allah yang serba kekurangan juga. tanpa kawan aku kesunyian, tanpa kawan aku jadi bodoh kat sana, banyak benda aku x pandai, diorang ajarkan, bila aku silap diprang jadi emak tegur aku, bila aku lapar diorang masak untuk diamkan mulutku yang membebel nie hahaha.. i love u my friends!!
oklah jap nanti kita sambung lagi pulau kapas aku rindu ko... rindu nak gi lagi tapi kali nie aku x pasti sama ada aku akan mengalami pengalaman mcm nie lagi..best sangat2... tanpa cik hisyam aku x sampai sini... dan tanpa dia aku rasa banyak benda aku x tau... selama nie aku x ambik tau pun pasal kayak ke, nak berkhemah reramai ke... nak rasa susah dalam hutan ke..tapi apa yang dia buat nie bukan sekadar pengalaman dan pembelajaran tapi adalah menyedarkan diriku sendiri dan tempat aku berpijak dibumi ini sebagai makhluk tuhan.... thank cik, thank kawan2, thank instructor... adik2... u are t best....

1 ulasan:

  1. ha, pandai pon buat. ok la tu. orang boleh paham apa akak tulis.

    BalasPadam