Sabtu, 5 September 2009

Macam X Caya Tapi Kenyataan OOOoo


Untung jugak no, dapat belajar, sponser by PDRM lagi, pastu dapat rasa macam2 ada....rasa apa? rasa gayat, gerun,takut sampai g tandas 3 kali... maun taknye, bedorau raso hati den nie...
Hari ini dalam sejarah..
Bukan sejarah MALAYSIA or NEPAL , tapi sejarah hidup aku, buat kali pertama dalam hidup aku wat abseiling... tipu? mana ada tipu bang bulan pose ma...Memang ini adalah kali pertama dalam hidup aku wat abselling...turun dari tingkat 11...kat menara kejuruteraan..... takut= comform lah, gayat= maun taknye tinggi tuuuu..., gerun= tengok kawan2 yang dah turun (selamat ke)...,gi tandas= itu perkara biasa bila dah terpaksa buat sesuatu yang mengecutkan usus2 dalam perut ku..
"pagi itu indah seperti biasa...tidur yang lena terhenti disana"...pagi ini memang indah cuaca baik... line clear... maka apa yang dijanjikan telah tiba.. selama ini aku dok bayangkan saja, mungkin dikalangan rakan2 ku ada yang dah biasa buat..bagi aku this is the 1st time.. tapi aku jenis layan jek.. buat jangan x buat jang.. kesihatan ok, x da apa yang boleh menghalang aku dari melakukan abseiling pada hari nie..

Awal2 pagi aku dah datang, rakan kelasku pun dah ada, cik poji terus ajak naik tingkat 11, rupa2nya adik2 digree dah sampai lagi pagi.. depa sibuk siapkan peralatan, pasang rope dan segalanya.. segan jugak, kami yang nak wat abseiling, adik2 dok tolong sediakan apapun tima kasih banyak2 ye..
Apa lagi kenelah wat warming up, tapi yang jadi conductor warming up pun macam x ada perasaan, takut kot..cam aku gak..lepas tu aku tinjau kat bawah...sayup2 mata memandang.. cam x leh gi je.. kecik2 orang yang dok kat bawah 2.. yang pasti instructor masa kat pulau kapas hadir, cik Yasir, cik Hafiz, cik Boxer,cik PPT, cik Farah n the geng. Cik Hisyam bagi penerangan 1 per1 kepada kami.. cara ikatan , pengunaan barang2 abseiling (seat harnes+ carabiner+fegure of eight n yang penting keselamatan peserta nak turun termasuklah yang 'menebeng' jadi penonton kat atas menara 2... yelah dah lah dok jd penonton x rasmi jap lagi 'tertolak ke..'terkejut ke..'terpitam ke.. maun 'terjunam kat bawah bangunan 2..naya jek... bila dah faham masing2 dengan penuh semangat dan kegayatan bersiap2lah menunggu giliran...nasib baik boleh test kat tiang besi 2...kan
kicauan2 mulut lazer disk dan penyokong2
Hahaha nie yang lemah, buat cik2 yang hadir, diorang banyak bagi keyakinan..suruh relex, tenang, yang penting jgn tgok bawah..takut gayat...bantu ajar aku n t geng cara 2 yang betul nak turun..buat yang dah turun pulak.. mcm2 benda diorang kata... yang bestnye mala d'boom.. siap gelak2 n wat lawak antarabangsa... buat orang lain kecut perut.. terutamanya aku.. ada ka patut dia pas selamat turun,naik balik menara , dok depan aku siap wat lawak, takutkan aku n buat aku pucat,.. tangan aku usah cakap dah macam kene parkinson oooo...
my turn
aku antara insan terakhir turun.. kat bawah tadi cik farah suruh wat spiderman.. bunyi cam best pulak.. cik Boxer kita pun siap ajar cara2 nak wat spiderman.. cik john pun sama lah jadi cikgu dok ajar aku... diorang kata best.. best ke?? x taulah.....cik hafis dah siap tolong aku pakai seat harnes..so this is my turn.. nak turn back x leh dah hukhuk.. control nyawa je dah nie.. bila dah time aku redha je ape cik Yasir n cik Hisyam buat..yang pasti Cik Hisyam tolong wat boweline kat pinggang aku yang kecik nie..bukan aku je, dia wat kat semua yang nak turun.. sayang gak dia kat kita yek!! Cik Yasir adalah peranan utama.. dia yang bagi penerangan n cara2 sebelum nak turun bangunan 2.. muka dia x leh cakap, garang ke tegas ke geram ke letih ke x tau nak kata...peluh dia mencurah2 nasib baik x menitik kat muka aku nie... huhuhu.. bila dah langkah penghadang tepi 2 aku x leh nak story ape dah.. dengan je arahan dari cik Yasir..suruh aku turunkan punggung? hehe kelakar..luruskan badan sampai street kat dinding.. kepala kat bawah,kaki kat atas.. bawah nampak pokok, atas nampak awan dan aku jadi sawan hahaha.. dan yang pasti aku wat spiderman.. x salah aku nak cuba kan kan .. keselamatan pun 100% aku rasa selamat.. dan kalau apa2 berlaku, pasti wonderpet akan datang membantu huhuhu..alhamdulillah aku selamat turun ke bawah walaupun pada mula2 nya aku bermasaalah ditengah2 bangunan 2... x kira, aku nak wat gak spiderman sampai abis... nak jugak!nak jugak!

last sekali
Syukurlah semua berjaya buat abseiling.. aku pun nak ucapkan terima kasih banyak2 pada semua yang terlibat membantu,mengajar dan memberi nasihat berguna buat aku n kawan2..ikutkan hati teringin nak buat lagi.. nak wat mcm2 cara..mesti best.. yelah,mungkin ini lah yang terakhir,..x tau bila lagi dapat buat mcm nie.. kalau x belajar comform aku x dapat pengetahuan tentang abseiling nie.. aku happy sangat!! mekasih semua!!! salam.

12 ulasan:

  1. tahniah..!!akak satu2nya pelajar plk pdrm yg brjaya melakukan aksi spider dr tgkat 11..mulo2 mmg susah nk cayo akak dapek buek sobab akak xponah buek abseil lagi..ttibo torus buek gayo spider..xponah dibuek org..mmg terpogun..patutlah dapek tepukkan gemuruh smlm..wacaya sama luu la akak..

    BalasPadam
  2. selamat saya tak ditarik sekali, bila dah tergantung muke ketat jer... heheheh... anyway tahniah. kalau ada lagi leh la roger...

    BalasPadam
  3. salam cik semua.. tima kasih banyak2 tunjuk ajar...muka ketat x pe...jangan lutut ketar 2 yang payah hehehe... nanti kalau ada lagi ajaklah kite... tima kasih skali lagi.. muah..muah tQVM

    BalasPadam
  4. Terima kasih tolong jaga keselamatan kawan kami jugak iaitu Adik John...

    BalasPadam
  5. akak..congratulation and celebration...huhuhuh..akhirnya..temeterai sudey dugaan dan cabaran akk..pe pon tah niah noh sbb brani mencoba wlaupon 1st time..hehehe..pa g pasnih wt aksi len plak k..hehehe..

    BalasPadam
  6. salam... jgn risau keselamatan adik john dan adik2 lain ok ajo hehe..pasni ajak le.. nak try mcm cik farah kita wat..cam best lak masa tengok hehehe

    BalasPadam
  7. Bab gempaq dan buat ramai memang kepakaran Farah...
    Apa pun dengan kuasa yang ada pada John, saya secara tidak rasmi melantik Kak Pah untuk jadi bodyguard John hingga dia betoi2 pulih....
    Terima kasih Kak...

    BalasPadam
  8. salam kak,

    sy stuju YAKIN dlm pelbgai aspek punya pasl dpt turun itu ari..pape sje pon mesti YAKIN ek..

    Cheers kak..

    BalasPadam
  9. salam.. buat semua terima kasih... buat farah, akak teringin nak wat cam farah... buat PPT, john 2 mcm adik2 saya,.. insyaallah sampai sihat sy jaga..dan buat Hisyam Alewi,mekasih.. yup, keyakinan membuang rasa takut hahaha

    BalasPadam
  10. salam...

    heheheh...muka bukan je ketat tapi otak kak pah ligat berpikir macam mana nak escape dari turun tapi akhirnya, dia kak pah turun gak dengan gaya macho seorang ibu... heheheh... cayalah kak pah...

    BalasPadam