Isnin, 28 September 2009

HARI RAYA,KELUARGA N ANAK2

SELAmat HaRi RaYa UnTuK SeMua & MaaF ZaHiR DaN BaTin

KeLuArga Aku
Hari Raya memang meriah, walaupun Mak dah x ada.. alhamdulillah Semua abang & kakakku balik bersama family masing2.. anak2 buahku ramai sangat.. 16 orang..dalam perut pun dah ada 2.. sepupu2 aku pun balik..anak2 diorang ramaiiii.. ada yang dah kahwin n ada anak... jadi aku dah jadi Maksu@NEKSu kenelah menyediakan ape yang patut.. tiap2 tahun aku merangkap pembekal kuih raya kat kampung.. order untuk abah, abang, kakak dan saudara mara tercinta.. huhuhu..cecah ribu gak kos kuih jek..nak buat? x ada masa, x pandai, x sedap, hangus @ x masak.. tapi penyebab utama adalah =MALAS.. Saudara mara aku ada yang dok seremban, selangor, kl n kat mcm2 tempat..diorang dah jadi orang bandar.. x pelah kita orang kampung kan..kan.. Apa yang pasti..diorang akan berkampung di rumah abah aku gak.. mcm umah setinggan dah jadinye.. kat dapur pun leh jadi tempat tido..huhuhu..

Sebagai pembekal bunga api & mercun, aku dan abang Tam aku comform dikerumuni oleh anak2 buah & anak2 saudara termasuk anak jiran kiri dan kanan umah bapak aku untuk mendapatkan bahan letupan masing2.. kami bagi free jek.. abah aku tolong pasang pelita n ajar cucu2 dia main dengan berhati2 tapi aku tengok Abah aku pun main mercun bola gak,mercun ketupat dan botol..!! green light...

Bab masak, x payah risau, ramai wakil2 menunjukkan bakat terendam, jadi aku cuma wat rendang nogori sembilan 2 ajelah kot.... rendang tok, wakil kedah ada, penang ada, kelantan ada, johor ada, perak ada, ganu pun ada.. sebab adik bradik aku kawin merata2 termasuk sepupu aku gak.. family aku mmg suka kawin jauh2.. x taulah kenapa.. tapi paling aku happy nenek aku nak masak gak wlpun dah 95 tahun.. gigil2, dilarang dia marah OOoo, huhuhu..

Anakku Aiman Syahmi & Arif Zal Hasmi..

Adik(Arif) demam sehari sebelum raya.. selsema n x larat sesangat.. rupa2nya dia kene MAMPS @begok@ bengkak kelenjar.. tapi dia x meragam langsung.. makan, minum, main munga api pun larat wlpun aku tau dia sebenarnya paksa diri nak wat benda 2 semua sebab teringin join sepupu2 dia main dan beraya.. makan ubat pun x ada masaalah, coz dari kecik dia suka makan ubat.. wlpun baru 5 tahun dia lagi besar dari abang dia..dan lagi aktif.

Abang(Aiman) Hari raya dia paling happy.. sihat n berlari sana sini main kejar2.. nyorok2.. dan beraya sakan..tapi bila adik sihat dia kene ruam.. dan bukan ruam biasa.. dia kene CHICKENPOX @ campak@ cacar air.. bukan itu aje..semalam abang kene sakit mata pulak dah... doctor bagi MC sampai sembuh.. alahai anakku sayang... adik pulak leh lari2, nyorok2 tgalkan abang haaai..macam2!! sebagai ibu, aku x kemana2, takat rumah akak, balik kampung arwah mak, gi kubur mak dan abang iparaku yang baru meninggal bulan 7 yang lepas. aku jaga adik dan abang.. yang pasti tiap kali raya adik mesti demam, tapi tahun nie dua2 sekali.. cinta hati pengarang jantungku sakit pulak...

lupa nak bagitau.. Syasha mak dan ayah dia dah ambil..walaupun berat tapi itu yang terbaik baginya..sempat gak beli baju dia dan barang mainan.. tapi aku rindu... sakit rasanye rindu kan tomel aku nie.. baru nak baraya sama2.. yang penting tomelku berada disamping keluarganya..hatiku ..hahaha jangan ditanya..

Oklah panjang cerita raya.. apapun aku dah masuk keje.. ada pahit, manis raya tahun nie, nenek raya dengan aku, semua abg&kakakku balik beraya, sebelum nie x pernah cukup pun, saudara mara pun berkumpul kat rumah Abah, anak2ku beraya dengan aku, My X pun beraya dengan aku dan yang pasti aku dapat CUTI RAYA!!! Syukur sangat2... cukuplah disini saja.. bye.. )

6 ulasan:

  1. Syukur,alhamdulillah..moga2 raye tahun depan pn semeriah ini jgk..

    BalasPadam
  2. akak....nk wet ayer....hehehe..kalu da rendang ngn lemang lagi bw la meh s.alam...tingin r nk mkn rendang nogori..aya kn sebulan..hehhe...

    BalasPadam
  3. salam..mekasih adik john n dik farah..nak rendang? buleh meh datang umah akak ajar masak rondang sekalu huhuhu..duit rayo pun ade..meh le

    BalasPadam
  4. duit rayo xnk..nk ghaso rondang yg akak masak..

    BalasPadam
  5. salam adik2 akak yang hensem n comel2 belaka nie..nak duit raya meh beraya kat umah..tapi bawak makanan sendiri huhuhuhu air kosong disediakan hahaha

    BalasPadam